Khamis, 13 November 2014

Dewan bersalin

14-11-2014.
pg2 wife dah ngadu sakit, so bawa la ke hsi, naik ke tingkat 4, di sana nurse baju biru tu menerangkan(dengan suara level tengking) tanda2 bsalin dan lain2.
tanda2nya?
Air.
Darah.
kejang perut.
Sakit yg kuat.

dalam sakit2 tu, yg x bestnya, tiba2 minta surat nikah, dulu kat clinic dah bagi dah tapi nurse hospital kata x de tulis apa2 rekod dan menyatakan mereka mahu salinan surat nikah.(undeng-undeng katanya)

Ewah2, kerenah birokrasi betul. Konon untuk penambahbaikkan operasi.
So frust, tapi wife tetap masuk untuk check up.

aku kena menunggu
line pulak cam haram j, maxis ada line, celcom x de.setakat sms boleh, nak internet tak lepas.
Ewah2, tebalnya dinding hsi.

result, baru buka 2cm, undeng2 kata kena balik, kena ikut buku dan tambah 10hari= 26/12/2014.
Nurse baju biru dengan suara tinggi n mcm nak gaduh tu suruh kami balik, macam kami ada buat salah dengan dia.

tempat dia, boleh la, kami balik aje.
sakit pulak hati kita.

20/11/2014 (jumaat)
Lepas lik kje, wife ngadu sakit, kami trus ke hsa, kul 8mlm dh sampai d sana.
meneruskan langkah ke bilik saringan, ramai betul org, maklumlah, yg nak beranak sorg, yg meneman@penunggu standby 2/3 org. haha.
episod seluk siasat berlaku.
Cek punya cek, 2cm juga.
kul 11mlm di suruh balik. Katanya x de tanda yg disyaratkn.
Air.
Darah.
kejang perut.
Sakit yg kuat.
Adoi la, balik je lagi.

25/11/2014(selasa)
ke clinic desa ibu n anak utk pemeriksaan bulanan,
doktor dah scan, katanya masa dah cukup, boleh bersalin bila2 masa,
baby pun dah ke bawah kepalanya,
standby je lah,
dekat kul 2 ptg juga baru siap cek, orang ramai dengan sekaum pmpuan yg jakun, cek sorang, datang ramai2, siap bawa bekalan alkohol minum dalam bilik menyusu(ada aircond).

terang2 bilik menyusu untuk ibu2 nyusu anak, bukan tempat ibu2 minum arak.

27/11/2014 (khamis)
sejak wife sakit hari tu, hari2 lunch beli n bawa lik, tak bagi dia masak sangat,
masa balik lunch tengok muka dia macam tahan sakit je,
terus bawa p hsa lagi, kul 1300 dah sampai,
selepas sesi seluk siasat oleh doktor pelatih, katanya 1cm,
ni dokter bodo, nak je aku ajar dia mengenal pembaris n caliper.

bila dokter pakar check, 2cm plak balik.

Tapi tetap kena balik. No contraction katanya.

28/11/2014 (jumaat)
Pagi2 dah ngadu sakit,
tgk ada darah plak,
trus p panggil siti untuk jaga uncit n drive ke hsi, p yg dekat je.
Sampai sini, wife di turunkan dan aku p parking.

Berkejar nak naik ke wad bersalin, aku di tahan pak guard, mujur mak guard nampak dan bawa aku naik.
Kalo x, kna bg penerangan la kat pak guard tu.

Aku pun naik n amek beg dari wife, dia dh tggu, then dia masuk ke bilik saringan n aku ke ruang menunggu.
Dua jam kemudian aku dpt brita buruk, walau kluar darah, kena balik,

Otak aku bercelaru, keliru.

Apa yg jd ni, hari tu kata lain, ni kata lain.
aku peratikan je nurse baju biru dan doktor dalam tu, takde yang yindia pun.

Aku berehat menenangkan fikiran seketika.

Amek keputusan mencoba di HKT pula.
sampai lepas sahaja dari TODAY TIRAM, ada jem sebab pemeriksaan harian sebelum simpang ke pulada oleh pihak polis setempat, aku redah je ikut jalan tanah merah, bila di tahan, aku tunjuk perut wife dan cakap "maaf ye encik, nak bersalin dah ni, nak p hospital"
terus dia bagi jalan.(tq encik pulis)

Baru sampai hkt dh d suruh proceed borg wad.
wife ku di tahan di wad kelas 3 tingkat 3.

Ini yg kita mahu.
Maka bermulalah episod wifeku di hospital kota tinggi.
aku selaku peneman pun tido sana lah malam tu.

Mlmnya aku tdo di bawah, merata port aku try, sumanya ada nyamuk, habis merah2 d inject nyamuk.
fyi, nyamuk hospital lebih educated tentang inject, walau pakai jeans, sampai juga nyamuk2 tu ke lutut.

29-11-2014(sabtu)
7pagi,
Aku lik, nk tgk uncit,
buka pintu je terus dia berlari peluk kaki aku,
hairan, apa yg dia takut.
Trus bawa lik.
masa nak pakaikan helmet, tgk bibir dia pecah.adoi.
angkara sapa ni, bibir sebelah dalam pecah dua tempat, sebelah luar berdarah satu tempat.
sapa yg buat ni memey ada hutang darah dengan aku, tunggu jak.

Bg mkn n bw jln2 tesco, amek aircond.
dia kelihatan bingung, malah makan yogurt pun mcm sakit. sedih sangat tengok.

Ptg tu bawa ke hkt,
jumpa mak,
3 jam dia dpt melepak dgn mak, baru dgr suara dia.

Mlm lak tdo dgn aku, satu tilam queen, dia punya.
Ok, aku tdo tilam dia, sedar pg, dia dh baring kat sblh, adoi, bila masa dia datang entah.


30-11-2014(ahad)
Kul 655pg dh bertolak ke lpgn trbg senai,
amek aping, sampai sana, amek aircond jap, aping pun sampai.
Trus ke hkt melalui highway byk lobang, lubuhraya senai~desaru.

Sampai, wifeku baru 10menit masuk bilik bersalin. Duk2 jap, hantar biskut, bg uncit main, balik.
Hntr uncit ke rmh nenek dia, hntr aping lik rmh trus ke hkt semula.

Kul 12 dari today masai.
Perjalanan walau stgh jam je, terasa lama.(normaly aku amek sejam utk ke kota tinggi)

Sampai hkt kul 1227 trus p bilik bersalin. Dia bg masuk, 15mnt kmudian aku di suruh kluar,
mereka nk check.
aku keluar bagi memberi laluan nurse buat kerja.
aku pun p beli air secawan(limau ais),
masuk n tunggu, manalah nurse ni kata nak panggil.
tiba2 dgr suara baby, tengok kat board tu, wife aku je lat labour room.
terus p tya, ank aku rupanya lahir pada jam 1257(ikut jam tangan aku).
alhamdulillah, jadi wak dady utk puteri pula.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan