Ahad, 13 Mac 2016

Limau Oh Limau

Demi menyahut seruan menteri bijak pandai, aku menjual limau. Stok di ambil dari kebun abg aku.
Sasaran custoner adalah kdai2 mkn dgn niat membantu mereka mendapatkn limau segar dari ladang.

Namun ada sesetengah pelanggan yg tidak tahu d untung, sudahlah harga aku jual bawah dari hargs pasaraya, lagi segar, siap hntr ke kdai, lagi nk mnta diskaun bila barang dah d hantar ke kdai, tak kurang pula yg nk maen haygs.

Hampeh.

Sabo je la.

17-7-2016.
hari ini saya cuba satu cara primitif utk biakkan pokok limau, dulu saya guna cara ni utk pokok bungs raya.

Caranya mudah je.
Potong batang pokok tu, rendam dalam botol, air dlm botol tu agak2 dalam 2inch.

Harap2 menjadi la.
Result= x jadi, akar x tumbuh.

Next, nak try cara tut, kali ni menuntut dari blog indon, mereka di sana menerangkan dgn ringkas, ala2 crita dgn kwn2, so mudah utk d fahami.

Gambar utk tut bagi blog aku ni aku snap sendiri taw.
Tut sendiri lg elok, lgpun aku dapat pilih pokok terbaek dari kebun abg aku.
Knapa?
Pokok semua x sama, beberapa kali menuai hasil d kebun abg aku tu, aku prasan ada beberapa pokok yg berbuah dah matang serentak, pernah satu pokok tu aku tuai 10kg skali tuai.
Sebab buah dia sekata je.

Siap je aku buat tut, aku nk ke projek mengarut aku, nak buat family tree, satu pokok ada beberapa jenis limau. Pokok asal aku nk guna limau kasturi je, tapi dahan dia nk masuk limau nipis dan limau purut.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan